Theoretische Argumente und praktische Erfahrungen
The implementation of the principle of sustainable development in politics and legal acts is, at all levels, still insufficient. In this context, governmental institutions and proceedings play an essential role in alleviating this deficit of sustainability. This paper analyseswhether the introduction of direct democracy on theGerman federal level contributes to optimise the sustainability of the political system(more precisely: of the outcomes of the latter). Therefore, it examines the major theoretical arguments ('pros and consâ€) and draws comparisons to the latest practical experiences (Switzerland, German federal states) with referenda. Finally, the paper asks which concrete instruments of direct democracy are (not) recommendable as a complement to the parliamentary democratic system in Germany.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | Eurup 04/2017 (November 2017) |
Seiten: | 23 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Prof. Dr. iur. Wolfgang Kahl |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.
Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.