Zum Entwurf eines Gesetzes zur Anpassung des Umwelt-Rechtsbehelfsgesetzes
und anderer Vorschriften an europa- und völkerrechtliche Vorgaben im
Hinblick auf nationale Präklusionsvorschriften
The ECJ ruled in the Judgment C 137/14 - EU Commission vs. Germany of 15 October 2015 - that it is not compatible with the EIADirective and the Industrial EmissionsDirective to exclude aNGOfromthe legal procedureswith objections not raised in administrative procedures as provided in Art. 73 para. 4 Administrative Procedure Act (VwVfG) and Art. 2 para. 3 Environmental Appeals Act (UmwRG). That leads to the question, if according to this judgement all German preclusion rules are now illegal in respect of the European law. This article tries to distinguish between the different kinds of German preclusion rules and to analyze, if the ECJ’s judgment is transferable to each of them. In this context it scrutinizes critically the draft of the amendment concerning the Environmental Appeals Act and other statutes.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUp 02/2017 (Mai 2017) |
Seiten: | 15 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | Dr. Jochen Kerkmann |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.
Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.