'Die dritte Staats-‚Gewalt‘ mag im Zivil- und im Strafrecht - gegenüber dem Bürger - das Schwert führen, welches die Strafvollstreckung oder den Gerichtsvollzieher symbolisiert; im Verwaltungsrecht - gegenüber der anderen Staatsgewalt der Exekutive - führt sie nur das Wort, das Argument."
This article highlights the practical relevance of the question whether the power of German administrative courts to enforce their decisions is limited to mere symbolism. The article argues that German administrative courts are stronger than commonly assumed if only the already existing legal instruments were utilized. Following the background of the will of the German legislator and the requirements of the European Law as recently laid out by the European Court of Justice (ECJ) in the case Deutsche Umwelthilfe e.V./Freistaat Bayern (C-752/18), German administrative enforcement law has much more to offer than just decorative value.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | EurUp 02/2020 (April 2020) |
Seiten: | 12 |
Preis: | € 32,00 |
Autor: | RA Dr. Remo Klinger |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.
Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.