Klimaschutz durch neue Planungsinstrumente im föderalen System

The achievement of the national climate protection targets poses major challenges for German planning law. Since the Federal Climate Protection Act only contains a political programplan (climate protection program) and does not provide for any effective implementation instruments, the climate protection targets require additional methods of implementation outside of the Climate Protection Act.

This includes new planning instruments for the energy sector (system development planning) and the transport sector (mobility planning). They serve as instruments for the preparation of non-legislative sector-specificmeasures, serve the sector-specific coordination needs (under the condition that the GHG reduction targets are met), and fulfill a federal coordination function. Such new planning instruments challenge the German constitutional order of competences both with regard to legislative competences and with regard to the administrative competences of the Länder. The article argues that there is actually room for the federal legislator to involve state and local administration to a greater extent in new planning instruments.



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: EurUp 02/2021 (Mai 2021)
Seiten: 11
Preis: € 32,00
Autor: Prof. Dr. Georg Hermes
 
 Diesen Fachartikel kaufen...
(nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links)
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.

Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.

Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.