Needs the Waste Hierarchy to be Disposed?

Today the Directive 2008/98/EC on waste (Waste Framework Directive, WFD) governs waste legislation and policy of the EU Member States.

It shall apply as a priority order the following waste management hierarchy: (a) prevention; (b) preparing for re-use; (c) recycling; (d) other recovery, e.g. energy recovery;and (e) disposal.
Prevention and (preparing for) re-use seem to be excellent options as they follow a simple concept: if you create less waste, you consume fewer resources and you will have to spend less effort (e.g., money, energy) to recycle or dispose of your waste. In practice, the amount of waste is still growing and there is no clear indication for a de-linking of waste generation from economic growth. It is also evident that several directives on special waste streams such as packaging waste (Directives 94/62/EC and 2004/12/EC), waste of electric and electronic equipment (Directives2002/96/EC and 2012/19/EC) and end-of-life vehicles (Directive 2000/53/EG) demand quotas for separate collection, recycling and recovery but do not introduce binding targets for waste prevention and re-use.



Copyright: © Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben
Quelle: Depotech 2014 (November 2014)
Seiten: 1
Preis: € 0,00
Autor: Dr. Andreas Bartl
 
 Artikel nach Login kostenfrei anzeigen
 Artikel weiterempfehlen
 Artikel nach Login kommentieren


Login

ASK - Unser Kooperationspartner
 
 


Unsere content-Partner
zum aktuellen Verzeichnis



Unsere 3 aktuellsten Fachartikel

Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.

Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.

Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.