The most remarkable recent development in EU administrative law is the widespread establishment of European agencies. Beginning in the early 1990s, EU agencies emerged as significant actors in a number of areas, including trademark law, pharmaceutical licensing and aviation safety. EU agencies are best understood, however, not as autonomous regulators at the federal level, but as the most recent expression of European Governance through administrative networks.
The regulatory intertwining of supranational and national authorities in the EU is significantly different from the division of authority between federal and state bureaucracies in the United States federal system. Hence, the accountability of European agencies to the EU and to Member States has unique features that can be traced to the dynamics of European integration. Accountability is largely a function of networked institutional relations that link European administrative entities to both supranational and national forums of accountability. This article concentrates on the second form of accountability through an in-depth exploration of the way Member States oversee EU agencies. Oversight, here, covers monitoring, hearings, budgetary reviews or judicial actions, as well as procedural constraints.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | Issue 01/2011 (Februar 2011) |
Seiten: | 10 |
Preis: | € 41,65 |
Autor: | Dr. iur., LL.M. Johannes Saurer |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
carboliq® - Direktverölung gemischter Kunststoffabfälle
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die Forderung nach Klimaneutralität dominiert die globale Diskussion über die Zukunft der Industriegesellschaft. Damit einher geht auch die Frage, wie der
Umgang mit Kunststoffen in Zukunft erfolgen wird.
Nutzungskonflikt zwischen Carbon-Capture-Anlagen und Fernwärme?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Die EEW Energy from Waste GmbH (EEW) hat sich das Ziel gesetzt, bis 2045 klimaneutral zu werden. Mit 17 Standorten verfügt EEW über eine Verbrennungskapazität von ca. 5 Millionen Tonnen Abfall pro Jahr.
Abfall- und Kreislaufwirtschaft in Deutschland im internationalen Vergleich - Spitzenplatz oder nur noch Mittelmaß?
© Witzenhausen-Institut für Abfall, Umwelt und Energie GmbH (4/2025)
Neben der Umstellung der künftigen Energieversorgung auf ein zu 100 % erneuerbares Energiesystem ist die Abfall- und Kreislaufwirtschaft die zweite zentrale Säule im Rahmen der globalen Transformation in eine klimaneutrale Wirtschaft und Gesellschaft.