In December 2006, Germany cleared the way for ratification of the Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-Making and Access to Justice in Environmental Matters, the so-called Aarhus Convention, by enacting three new laws.
In the area of access to justice the new Umwelt-Rechtsbehelfsgesetz (URG – Environmental Remedy Act) is of particular importance. The German discussion about the possible need for a reform of the German “Schutznormtheorie” (protective norm doctrine) regains its momentum in the context of the international requirements set up by the Aarhus Convention. Research into the implications of this international treaty demands a closer examination of Article 9 Aarhus Convention. In the following, the focus will be placed on Article 9 (2) of the Convention, since it is in particular this provision which causes controversy with respect to the German “Schutznormtheorie”.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH |
Quelle: | JEEPL 04/2007 (September 2007) |
Seiten: | 8 |
Preis: | € 16,00 |
Autor: | Ref. jur. Angela Schwerdtfeger |
Diesen Fachartikel kaufen... (nach Kauf erscheint Ihr Warenkorb oben links) | |
Artikel weiterempfehlen | |
Artikel nach Login kommentieren |
Rechtliche und praktische Unsicherheiten bei der Durchführung des europäischen Klimaanpassungsrechts durch das Bundes- Klimaanpassungsgesetz (KAnG)
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
In the context of the European Climate Law (EU) 2021/1119), the Governance Regulation (EU) 2018/1999 and the Nature Restoration Regulation (EU) 2024/1991, the KAnG came into force on July 1, 2024.
Transformatives Klimarecht: Raum, Zeit, Gesellschaft
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2025)
This article contends that climate law should be conceived as inherently transformative in a double sense. The law not only guides the necessary transformation of economy and society, but is itself undergoing transformation.
Maßnahmen zur Klimaanpassung sächsischer Talsperren
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (5/2025)
Die Landestalsperrenverwaltung des Freistaates Sachsen (LTV) betreibt aktuell insgesamt 87 Stauanlagen, darunter 25 Trinkwassertalsperren. Der Stauanlagenbestand ist historisch gewachsen und wurde für unterschiedliche Zwecke errichtet.